Zo bouw je een sterk merk op

Een sterk merk creëren is cruciaal voor elk bedrijf om een sterke indruk te maken bij klanten of prospects. Maar hoe stamp je nu een merk uit de grond vanaf nul? Roularta Local Media zet je alvast op weg.

Stap 1: Je eerste stappen naar een krachtig merk

De creatie van een sterk merk begint met een heldere visie. Waar staat je merk voor? Wie zijn je ideale klanten? Volg deze stappen om je merkidentiteit vast te leggen:

  • Wat zijn onze kernwaarden?
  • Wie willen we bereiken?
  • Wat maakt ons uniek in de markt? / definieer je unieke verkooppunten (USP’s): wat onderscheidt jou van de concurrentie?
  • Ontwikkel een consistente boodschap en visuele stijl: logo, kleurenschema en toon van je communicatie moeten opvallend en consequent zijn over alle kanalen.

Antwoorden op deze vragen helpen om je unieke eigenschappen vast te stellen, een consistente merkboodschap te ontwikkelen, en een herkenbare visuele identiteit te creëren.

Stap 2: Wie is je doelgroep?

Om effectief te kunnen communiceren moet je exact weten wie je doelgroep is. Gebruik tools en technieken om je ideale klanten te identificeren:

  • Wie zijn ze? Demografische en psychografische eigenschappen – kijk goed wie je winkel bezoekt, check analytics van je website of duik in je klantenbestand.
  • Wat willen ze? Consumentengedrag en voorkeuren bekijken.
  • Omzetanalyse – Identificeer welke klantsegmenten het meest bijdragen aan je omzet, zo kan je marketingcampagnes richten op de meest winstgevende groepen.
  • Hoe bereik je ze het best? Bepaal welke kanalen het best passen bij je doelgroep.

Nog meer tips en tricks over hoe je best je doelgroep vastlegt kan je vinden in deze blogpost.

Stap 3: Leg je marketingbudget slim vast

Investeren in marketing is essentieel voor groei. Maar hoeveel budget spendeer je best? Onderzoek van Gartner toont aan dat bedrijven gemiddeld 9,1% van hun omzet aan marketing uitgeven.
Stel je hierbij deze vragen:

  • Hoeveel van onze verwachte omzet kunnen we aan marketing besteden?
  • Hoe verhoudt zich dit tot onze groeidoelstellingen?

Stap 4: Inzetten op loyaliteit

Naast deze stappen, kan het ook goed zijn om gewoon je huidige klanten in de watten te leggen. Tijd dus om klantloyaliteit te stimuleren. Een effectief loyaliteitsprogramma, zoals de Joyn kaart, kan hierbij helpen:

  • Stimuleer herhaalaankopen via een spaarprogramma, kortingen of exclusieve aanbiedingen.
  • Verhoog klantretentie door de klantervaring uniek te maken.
  • Verhoog klantretentie en bevorder herhaalaankopen.

Nu je merk, doelgroep en budget op punt staan, is het tijd om je merk actief te promoten. Gericht adverteren helpt je om je merk in de markt te zetten en een duurzame impact te creëren. Start met doelgerichte campagnes die je merk op de kaart zetten bij je doelgroep. Benieuwd hoe jij jouw mediamix samenstelt? Lees het dan nu allemaal in onze andere blogpost.

Advies nodig? Contacteer dan onze experts voor een aanpak op maat!

CHERCHEZ SUR LE SITE