Win de war for talent met een jobdag

Nu Jobvillage 2023 gepasseerd is en wij volop bezig zijn met het voorbereiden van Jobvillage 2024. Is het mogelijks het moment om zelf je eigen jobdag(en) te organiseren. Graag helpen wij jouw verder met dit gehele proces! Het is een unieke gelegenheid om heel wat nieuw talent te ontdekken en werkzoekenden te laten kennismaken met jouw bedrijf. Hoe garandeer je het succes van zo’n jobdag en wat is het belang van gerichte communicatie? Wil je graag toch gewoon deelnemen aan Jobvillage 2024 klik dan hier!

Doel van de jobdag bepalen

Een eigen jobdag opzetten op jouw bedrijfssite vraagt tijd en voorbereiding. Je wil dan ook dat die dag een succes wordt. Daarom is het belangrijk vooraf goed te bepalen welke doelstelling je wil behalen. Wil je de naambekendheid verhogen of je bedrijfsimago versterken? Of zoek je heel gerichte profielen voor specifieke functies?

Twee tips om werkzoekenden aan te spreken

1. De juiste doelgroep

In de war for talent voelt het vinden van de juiste kandidaat soms als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Daarom is het essentieel vooraf duidelijk te bepalen wie je doelgroep is. Hoe specifieker je de jobdag inricht naar een bepaald profiel, hoe groter de kans op een match en hoe efficiënter je rekrutering voor jouw bedrijf. De vragen die je jezelf vooraf moet stellen zijn:

  • Welke functies moeten worden ingevuld?
  • Welke profielen hebben we daarvoor nodig?
  • In welke regio zoeken we deze profielen?
  • Organiseren we de jobdag voor arbeiders, bedienden of allebei?

Op basis hiervan geef je de jobcampagne vorm, pas je de boodschap aan en vul je de dag anders in.

2. Het juiste moment

Wie er komt bepaalt veel, op welk moment je de jobdag organiseert eveneens. Sommige profielen kunnen zich doorgaans makkelijker in de week ’s avonds vrijmaken, zoals werkenden op zoek naar een nieuwe uitdaging, en anderen in het weekend, bijvoorbeeld studenten. Hierbij geldt opnieuw: stem het moment af op je doelgroep.

Hoe deel je een jobdag in?

Werkzoekenden uitnodigen is één ding, hen een gevarieerd programma aanbieden een ander. De jobdag is het uitgelezen moment om potentiële kandidaten te overtuigen van jouw troeven als werkgever. Dat doe je onder meer met:

  • rondleidingen
  • demo’s
  • gesprekken met medewerkers
  • een vragenrondje

Communicatiestrategie voor je jobdag

Vooraleer je begint te communiceren over je jobdag, sta je het best even stil bij hoe bekend jouw bedrijf vandaag al is. Ben je niet erg actief in online of offline communicatie, dan is de kans klein dat je jobdag meteen veel werkzoekenden aantrekt. De Roularta media-adviseurs werken daarom steeds met een communicatieplan over meerdere maanden, tot zelfs een jaar. Hierbij bekijken we samen welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf en wat de mogelijkheden zijn.

Klare taal over je jobdag

Hoe of waar je ook informatie deelt over je toekomstige jobdag, geef steeds duidelijk het doel van de dag mee, net zoals het tijdstip en de locatie. Leg uit waarom een werkzoekende bij jou moet komen werken en wat de job inhoudt.
Is je jobdag gericht op het invullen van een specifieke vacature, voeg dan een QR-code toe aan de communicatie over je jobdag. Zo maak je al een eerste selectie en ben je zeker dat enkel die mensen komen opdagen, die bij het profiel passen. Sluit je boodschap ten slotte af met een doeltreffende call to action.

De kracht van beelden

Een krachtige communicatie combineert tekst met beelden: een pakkende titel, een uitnodigende video, een catchy graphic, … Denk bijvoorbeeld aan een video van werknemers die optreden als ambassadeurs voor je bedrijf. Kom origineel uit de hoek als je wil opvallen in de massa aan informatie op bijvoorbeeld sociale media.

Welke communicatie op welk kanaal?

Naast goede visuals en sterke copy is het noodzakelijk je communicatie aan te passen aan het gebruikte kanaal en te beslissen welke kanalen je wil inzetten. Met een uitgebreide waaier aan adverteeropties bepalen we welke voor jouw onderneming relevant zijn. Denk aan De Zondag, Mijn Stad TV en Local Display Advertising en nieuwsbrieven.

Blijf gericht communiceren na je jobdag

Wil je top of mind blijven, dan moet je ook na je jobdag regelmatig communiceren over je bedrijf. Laat zoveel mogelijk medewerkers aan het woord, zodat kandidaten zich aan hen kunnen spiegelen. Bovendien effen je zo het pad voor toekomstige rekruteringen.

Wil jij meedoen aan één van onze jobbeurzen? Ontdek dan alle nieuwe data voor Jobvillage hier!

CHERCHEZ SUR LE SITE