Hoe relevant is print media in deze digitale wereld?

Digitaal adverteren wint steeds aan populariteit. Niet verwonderlijk: wanneer onze hele maatschappij digitaliseert, evolueren ook de mediakanalen mee. Toch is uitsluitend digitaal adverteren ook niet opportuun. Want aan printmedia zijn – ja, ook op vandaag – toch enkele unieke voordelen verbonden, die je niet zo makkelijk bij digital advertising terugvindt. We zetten de 5 belangrijkste redenen voor jou op een rijtje.

De 5 unieke voordelen van printadvertenties

  1. Geloofwaardigheid

Adverteren in printmedia kan bijdragen tot de geloofwaardigheid van een bedrijf, aangezien printadvertenties nog steeds worden gelinkt aan een degelijke bedrijfsreputatie. De financiële gezondheid of betrouwbaarheid van een bedrijf zullen niet snel in vraag worden gesteld na het zien van print-advertenties. In tegenstelling tot in print media worden mediagebruikers online overladen met advertenties; deze worden makkelijk als storend en soms zelfs als onbetrouwbaar ervaren.

  1. Minder afleiding

Printadvertenties zijn minder vatbaar voor afleiding, zoals pop-up advertenties of een overaanbod aan online bannering op websites.* Bovendien is de printlezer vaker uitsluitend bezig met zijn kanaal in tegenstelling tot radioluisteraars, TV-kijkers of social media gebruikers. Dat kan de aandachtspanne ten goede komen.

*Geomares marketing (2021); Mediaplanners.be (2023)

  1. Attitude consument

Het is bewezen dat print-fans positiever staan ten opzichte van advertenties dan consumenten van andere mediakanalen*. Dit kan onder meer toegeschreven worden aan het feit dat de reclame veel minder wordt opgedrongen dan bijvoorbeeld op TV of op social media.

*Fan Factor onderzoek – Why 5 (2022)

  1. Hogere betrokkenheid

Printmedia – zoals kranten of magazines – worden vaak geconsumeerd wanneer mensen de tijd hebben om te ontspannen en met volle aandacht een blad door te nemen. Deze hogere mate van betrokkenheid van de lezer kan bijdragen tot de effectiviteit van de advertentie. Dit in tegenstelling tot smartphones, die vaak geconsulteerd worden in een wachtrij of tijdens het tv-kijken en dus nauwelijks volledige concentratie krijgen.

  1. Langere blootstelling

Online gaat alles snel en hebben we anno 2023 een enorme ‘swipecultuur’. Een voordeel van adverteren via print is dat de lezer vaak langzamer en dieper leest of kijkt.* Zeker als de tekst in jouw advertentie cruciaal is, zullen mensen op papier vaker aandacht hebben voor jouw advertentie en deze aandachtiger lezen.

*Acquimedia (2021)

Conclusie

Onze gouden raad: beschouw print en digitaal niet afzonderlijk, maar ga voor één coherente omnichannel campagne. Zet je advertenties slim in op de juiste kanalen met de juiste boodschap, en bereik zo maximale impact! Niet zeker hoe je daaraan begint? Onze media-adviseurs staan je graag bij met persoonlijk advies op maat.

CHERCHEZ SUR LE SITE