De Zondag-fans care more.

Dat De Zondag een sterk mediamerk is, waar zinvolle content en lokale reclame hand in hand gaan, staat buiten kijf. Maar wat weten we eigenlijk over ons lezerspubliek? Wat typeert de zogenaamde De Zondag-fans en waarom zijn ze zo waardevol voor adverteerders? We zochten het maar al te graag voor jullie uit. We namen een steekproef af bij 4.000 respondenten, die representatief is wat betreft leeftijd, geslacht en woonplaats.

Eerst en vooral: hoe definiëren we een ‘De Zondag-fan’? We gaan uit van twee parameters: frequentie en NPS (Net Promotor Score, ofwel tevredenheidsscore). De Zondag-fans zijn mensen die De Zondag recent hebben gelezen en ook zouden aanbevelen bij anderen. Wanneer we spreken over ‘niet-fans’, spreken we over de restgroep. Dit houdt – in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden – dus geen negatief gevoel in ten opzichte van De Zondag. Het aandeel De Zondag-fans in deze studie bedraagt 37% van de deelnemers.

Misschien even opfrissen: wie is de typische De Zondag-fan?*

  • Een De Zondag-fan is doorgaans tussen de 35 en 54 jaar oud
  • Is verantwoordelijk voor gezinsaankopen
  • Heeft een gezin met inwonende kinderen
  • Heeft de gewoonte om elke zondag naar de bakker te gaan
  • Beschouwt De Zondag als me-time moment om heerlijk te genieten met een kopje koffie

* Indiville onderzoek maart 2022

Waarom zijn De Zondag-fans zo waardevol?**

  • Ze hebben 113% meer aandacht voor advertenties dan niet-fans.
    27% van De Zondag-fans geeft aan veel aandacht te besteden aan reclame.
    Wanneer we dit breder gaan bekijken, zien we dat print-fans eerder exclusief bezig zijn met hun krant of magazine, terwijl radio- of TV-fans het medium sneller combineren met andere activiteiten. Bijna 3 op 4 lezers van De Zondag geeft aan niets anders te doen, terwijl ze hun krant lezen.
     
  • Hun attitude ten opzichte van advertenties is 93% positiever dan niet-fans
    Deze positievere attitude kan toegeschreven worden aan het feit dat de krant geen push-medium is. De reclame wordt minder opgedrongen dan bij andere kanalen. In het algemeen beschouwen print-lezers reclame dan ook als waardevoller dan TV-, radio- of social media-gebruikers.
     
  • Ze vinden De Zondag doorgaans kwalitatief, betrouwbaar en inspirerend.
    De Zondag-fans scoren hoog op de stellingen:
    ‘Advertenties helpen mij ontdekken wat ik interessant vind’
    ‘Ik vertrouw wat er wordt gezegd in advertenties’

Adverteerders kunnen dus heel wat voordeel halen uit dit trouwe lezerspubliek. De Zondag-fans besteden niet enkel veel aandacht aan advertenties, maar staan er ook positiever tegenover en laten zich met veel vertrouwen informeren en inspireren door het medium.
Dat is het effect van de #fanfactor.

**Bron: Why5 onderzoek oktober 2022

CHERCHEZ SUR LE SITE