Met deze inzichten heb jij een streepje voor in de vastgoedsector
Het voorbije jaar merkten we dat ook in de vastgoedsector klanten steeds kritischer worden en veel verwachten van jou als vastgoedmakelaar. Maar wat verlangen ze nu precies? En wat is voor hen belangrijk bij de keuze van een makelaar? We hielden een woonsurvey en zochten het uit voor jou. Met deze inzichten neem jij in 2023 voorsprong op andere makelaars!
Wat verwachten mensen nu eigenlijk van een makelaar?
Hier heb je uiteraard bottom-up info voor nodig. Wanneer je weet wat je (potentiële) klanten precies van plan zijn, en welke aspecten daarbij doorslaggevend zijn, trek jij alvast veel nieuwe klanten aan! Klaar? Hier gaan we dan …
- 79% verwacht dat jij je in de eerste plaats focust op het verkopen en/of verhuren van panden. Logisch toch? Maar het ligt zodanig voor de hand, dat het soms vergeten wordt in communicatie. Profileer jouw expertise adhv aantal jaren ervaring, aantal reeds verkochte of verhuurde panden afgelopen maand of jaar, aantal tevreden nieuwe bewoners …
- Geef je daarbovenop ook fiscaal en juridisch advies? Dan scoor je bonuspunten!
- Technische kennis wordt soms genegeerd, maar 45% acht dit toch ook een belangrijke taak voor een makelaar.
- Heb je een sterk netwerk van architecten of technische experts? Speel dit uit, want 1 op 5 respondenten vindt dit belangrijk.
- Advies in successieplanning lijkt een gat in de markt, maar deze rol is volgens respondenten niet noodzakelijk voor makelaars weggelegd.
Zaken die soms wel worden gedaan door makelaars, maar eigenlijk amper van belang blijken: het regelen van patrimonium, een lening, styling-advies of het aanbieden van verzekeringen. Leg focus op wat de meeste mensen belangrijk vinden, terug naar de kerntaken dus. Speel deze diensten uit in al je communicatie.
Wat vinden (potentiële) klanten belangrijk bij de keuze van een vastgoedmakelaar?
Uit onze survey blijkt dat 43% van de respondenten met aankoopplannen hun pand zelf zouden verkopen. Niet iedereen kiest dus voor een makelaar. Hoe jonger, hoe vaker men zelf het pand wil proberen verkopen of verhuren. Wat je zelf doet, doe je beter? Bewijs als makelaar jouw meerwaarde bij deze ingrijpende levenskeuzes!
Onder de hypothese dienst te doen op een makelaar, stelden we iedereen de vraag welke criteria ze hanteren in de zoektocht naar de perfecte match. Hoe zorg je ervoor dat jij dat wordt? Deze criteria zijn de belangrijkste:
- De makelaar moet actief zijn in de eigen regio.
- De makelaar biedt iets extra’s aan, zoals een gratis en vrijblijvende waardebepaling van het pand.
- Een vast aanspreekpunt in jouw kantoor zorgt voor een eenvoudige, vertrouwde communicatielijn.
- Mensen kiezen vaker voor een makelaar die gebruik maakt van professioneel beeldmateriaal. Investeer dus in kwalitatieve foto’s en video’s.
- Niet alle klanten zijn constant overdag thuis, dus avondbezoeken zijn wenselijk.
- Met een duidelijke specialisatie onderscheid je jou van je concurrenten en schep je een band met de specifieke doelgroep; denk bijvoorbeeld aan vastgoed in een bepaalde prijsklasse, regio, functie (zoals handelspanden of kantoorgebouwen), …
Aspecten die minder belangrijk blijken zijn bijvoorbeeld styling of ondersteuning op het moment van verhuis.