Zeg niet zomaar nee: wat doet afwijzing met een sollicitant?
Uit de Marktwijzer Roularta Recruitment blijkt dat sollicitatie-ervaringen een grote invloed hebben op de perceptie van bedrijven door werkzoekenden. De enquête onder 1.592 Belgische werkenden toont het belang aan van heldere sollicitatieprocedures.
De Marktwijzer Roularta Recruitment toont aan dat 74% van de respondenten niet actief op zoek is naar een nieuwe job, maar dat bijna de helft van die groep wel openstaat voor een aanbod. Van de actief werkzoekenden heeft 15% het voorbije jaar gereageerd op een personeelsadvertentie en ging 7% in op een uitnodiging van een rekruteringsbureau. Nog eens 12% solliciteerde spontaan. Vier op de tien van de actief werkzoekenden is daarbij zeer toegewijd en solliciteerde het voorbije jaar minstens driemaal.
Impact van een gebrek aan feedback
Als de sollicitatie-ijver finaal niet beloond wordt, dan toont de Marktwijzer aan dat dit een duidelijke impact heeft. Om te beginnen geeft 22,4% verrassend genoeg aan niet te weten waarom het niets werd. Dit gebrek aan transparantie in sollicitatieprocedures zorgt vaak voor frustratie. Bijna 47% van de respondenten ervaart dit als een gebrek aan respect, terwijl 34% het bedrijf als onpersoonlijk beschouwt. Bij 28% leidt dit zelfs tot een negatiever beeld van het bedrijf. Daarnaast zegt 22% van de respondenten dat ze minder geneigd zijn om nog eens te solliciteren bij hetzelfde bedrijf. Het zijn cijfers die benadrukken hoe belangrijk het voor bedrijven is om heldere feedback te geven. Een simpele afwijzing zonder toelichting kan een negatieve indruk achterlaten.
Waarom sollicitanten zelf afzien van een jobaanbod
Werkzoekenden van hun kant stippen zelf wel duidelijke redenen aan om een aangeboden job te weigeren. De belangrijkste reden, voor 43% van de respondenten, is ontevredenheid over het voorgestelde loon. Een derde (33%) geeft aan dat de jobinhoud niet voldeed aan de verwachtingen en 30% van de respondenten vond de werkomgeving minder aantrekkelijk dan verwacht. Verder wijzen de resultaten op praktische problemen, zoals een ongunstige ligging van de werkplek (25%) en niet-ideale werkuren (14%).
Het zijn redenen die aangeven dat het beeld dat een werkzoekende krijgt na het lezen van een vacature niet altijd strookt met de realiteit. Op het belang van duidelijke vacatures komen we terug in een volgend blogartikel.
Marktwijzer - Alles over de Belg en z'n job
Benieuwd naar hoe tevreden de Belg is over zijn job? Welke factoren doorslaggevend zijn bij de keuze voor een werkgever? Of hoe belangrijk employer branding écht is?
Ontdek de antwoorden, gebaseerd op exclusieve onderzoeksresultaten van Roularta Recruitment en waardevolle inzichten van experts.