Wat verwacht Gen Z van een werkgever?
Je bent jong en je wilt wat – zo ook Gen Z. Maar wat willen ze dan? Wat zoeken zij precies bij hun (toekomstige) werkgever? Nu het einde van de zomervakantie nadert en een nieuwe lading afgestudeerden klaar is om de arbeidsmarkt te betreden, haal je als werkgever maar beter het onderste uit de kan. We geven je 6 inzichten om in jouw employer branding-campagne te verwerken!
Wie is Gen Z?
Deze categorie aan debutanten werd geboren tussen 1997 en 2012 en zijn dus momenteel gemiddeld rond de twintig jaar. Het is een feit dat ze een andere denkvisie hebben dan bijvoorbeeld de Millennials (geboren tussen 1981 en 1996). Ze zijn namelijk opgegroeid in een vooruitstrevende samenleving waarin technologie een essentiële rol speelt.
Als werkgever is het niet altijd gemakkelijk om zich in hun denkwereld in te leven. We geven je enkele tips!
6 zaken waarmee je Gen Z warm maakt voor jouw bedrijf
1. Ze hechten belang aan het welzijn van de werknemers.
47% van Gen Z zegt niet te geloven dat hun werk niet geeft om hun algemeen welzijn. Deze nieuwe generatie ervaart zelfs de meeste burn-outs in tijden. Het is dus belangrijk om als werkgever hen de waarde van hun werk te doen inzien doormiddel van meer hulpmiddelen aan te bieden1.
2. Ze zijn fan van hybride-werk.
Dat houdt in dat men deels op de werkplaats en deels van op afstand kan werken. 37% zegt dat hun concentratie hierdoor stijgt, maar een grote reden waarom ze naar het werk komen is voornamelijk voor de sociale interactie1.
3. Communication is the key.
Aangezien de focus bij Gen Z meer gericht is op hun studies, zijn de vorige generaties al meer vertrouwd met het werkleven. Daarom heeft Gen Z meer ondersteuning nodig tijdens het werkproces. Persoonlijk contact is hierbij zeer belangrijk en feedback is altijd welkom.²
4. Ze zijn ondernemend, competitief en onafhankelijk, maar blijven realistisch.
Ze passen zich makkelijk aan in veranderende situaties en multitasken is voor hen geen probleem³. Stel daarom grenzen op en motiveer ze om na de werkuren rapper te opteren voor een “niet storen”-knop1.
5. Ze staan open voor verandering.
Ze zijn gedreven en willen progressie zien. Dat kan soms tegenwerken wanneer deze wens niet wordt vervuld. De meerderheid van Gen Z beweert minder plezier te hebben op het werk dan andere generaties. Ze vinden dat er te veel tijd wordt verspild aan onnodige zaken, zoals meetings1.
6. Ze willen financiële stabiliteit.
Aangezien ze in een periode zijn opgegroeid waar crisis dagelijkse kost is, wil men enige stabiliteit op financieel vlak4.
Als werkgever is het dus belangrijk om je open te stellen tot deze generatie. Er is nog wat werk aan de winkel, maar ze zijn leergierig en vindingrijk. Met wat geduld, de juiste sturing en een luisterend oor zal je een heel waardevolle samenwerking creëren!
Bronnen:
1. Aana. (z.d.). Anatomy of Work Special Report: What Gen Z needs from leaders right now. https://resources.asana.com/rs/784-XZD-582/images/PDF-FY23-EMEA-EN%20UK…
2. Gen Z in the Workplace: What Employers Need to Know (brazen.com)
3 Here's What Generation Z Expects From The Workplace - Business in Greater Gainesville (businessmagazinegainesville.com)
4. Wat verwacht generatie Z van hun werkgever? (linkedin.com)
Geschreven door: Eline Janssens