Slimme strategieën voor een doeltreffende rekruteringscampagne

Gepost op 10/04/2024

In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het aantrekken van topkandidaten een grote uitdaging. Een doeltreffende campagne is essentieel en begint met slimme keuzes. Wij helpen je op weg naar succes.

Timing is alles –  kies je moment goed

De timing van je campagne is cruciaal voor het aantrekken van de juiste kandidaten.

Door te adverteren in De Zondag bereik je mensen op een uniek moment: zondag. Vrijwel de enige dag in de week waarop men écht de tijd neemt om zich te laten inspireren, en waarop andere media-invloeden beperkt zijn. De aandachtspanne van de lezer is dus groter dan anders. En net dan sla jij toe met je campagne.

Jobbeurzen zoals Jobvillage kunnen een effectief middel zijn, maar niet iedereen kan zich overdag vrijmaken op een werkdag. Daarom organiseert Roularta Local Media sinds kort ook een nocturne Jobvillage. Een perfect moment om mensen te bereiken, die al actief zijn op de arbeidsmarkt.

Ken je het wachtmoment al? Dat is wanneer je aanschuift in de frituur, krantenwinkel, bij het tankstation… Wat als je ook dan de aandacht van mensen te pakken kon krijgen? Kies dan voor Mijn Stad TV, dit is een vorm van digital signage (beeldschermcommunicatie). In drukbezochte handelszaken in en rond de stad spelen de beeldschermen van Mijn Stad TV gevarieerde, boeiende, dynamische content af die de aandacht van winkel- en horecabezoekers trekt. Toon je campagne terwijl mensen toch niets anders te doen hebben.

De bouwstenen van een aantrekkelijke vacature

Mensen hebben weinig tijd en krijgen nogal wat informatie elke dag te verwerken. Een effectieve campagne vereist structuur. Beschouw het als een checklist voor je kandidaat - hoe meer zij kunnen afvinken, hoe sneller ze zullen reageren.

  1. Functietitel: vermijd hippe termen als ‘digitale tijger’, wees duidelijk met iets als ‘online markteer’
  2. Wervende intro
  3. Eerlijke functieomschrijving: kort en bondig. Benoem alleen aspecten die er in deze fase echt toe doen, de rest is voor in het gesprek
  4. Bedrijfsomschrijving: schets een beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken
  5. Functievereisten: maak bewuste keuzes en vermijd clichés
  6. Arbeidsvoorwaarden: wees transparant, bijvoorbeeld over het salaris – dit wordt door bijna 3 op de 4 kandidaten verwacht
  7. De afsluiting: geef een deadline mee en hoe de procedure verloopt

Pro tip: Met de advertorialformule 'My job, my perfect match' kan je via een tijdslijn en foto's heel concreet het dagverloop tonen van een werknemer die een gelijkaardige jobfunctie bekleedt.

Gerichte segmentatie

Richt je pijlen nauwkeurig. Kies bijvoorbeeld voor regionale segmentatie met De Zondag, waarmee je specifieke regio's kunt targeten. Dat kan trouwens ook online, via Local Display Advertising of via het Mijn Stad Tv netwerk. Andere vormen van segmentatie zijn ook mogelijk, maar let wel op. Blijf binnen de wettelijke kaders want discriminatie op basis van geslacht, afkomst etc. mag niet.

Conclusie

Door deze strategieën toe te passen, zul je efficiënter die topkandidaten vinden en aantrekken. Klaar om je rekrutering naar een hoger niveau te tillen?
 

Neem nu contact op

zoek op onze website