Navigeren door werktevredenheid: een deepdive in werknemers’ verlangens

Gepost op 29/11/2023

Als sleutelbewaarders van een bloeiende organisatie is het cruciaal voor je medewerkersretentie om de tevredenheidskloof te overbruggen met je gekoesterde werknemers, alsook om daaruit te leren voor het aantrekken van degenen die nog op zoek zijn naar hun professionele thuis. Een diepgaand inzicht in de drijfveren van beide groepen kan het verschil maken voor zowel het aantrekken als het behouden van toptalent. Laten we duiken in de cijfers en trends die je helpen de sleutel te vinden tot de tevredenheid van je werknemers!1

1Werknemerssurvey september 2023, 1244 respondenten in Vlaanderen

Ontevredenheid: red flags!

Een aanzienlijk deel van de werknemers (34%) kijkt met een kritisch oog naar hun huidige werkplek. Of het nu het bedrijf in het algemeen is of de sector zelf, er klinken ontevreden geluiden die niet genegeerd mogen worden. Hier zijn enkele redenen waarom ze hun huidige job als onvoldoende beschouwen:

Een gebrek aan …

  • Doorgroeimogelijkheden: 17% van de ontevreden werknemers voelt zich belemmerd in hun professionele groei binnen het bedrijf. Het is essentieel om een cultuur van ontwikkeling te bevorderen. Stippel duidelijke loopbaanpaden uit en begeleid medewerkers die een vooruitgang van hun loopbaanpad ambiëren.

  • Extralegale voordelen: 15% mist voldoening op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden. Het heroverwegen en aanpassen van deze voordelen kan een positieve impact hebben op de werknemerservaring.

  • Opleidingskansen: 13% voelt zich onderbedeeld in termen van educatieve mogelijkheden. Investeer in continue opleiding en laat zien dat je geeft om de professionele groei van je team.

Wat nog interessanter is, is dat 59% open staat voor een andere werkgever op korte termijn. Van deze groep is 11% actief op zoek naar nieuwe kansen, terwijl de rest 'niet actief op zoek' is, maar wel stilletjes jobaanbiedingen in de gaten houdt. Werkgevers, dit is jullie kans om de latent werkzoekenden te bereiken en aan boord te halen!

Adverteerderstip: tussen de leeftijd van 25-55 jaar is er een stijgende trend van mensen die bereid zijn om van werkgever te veranderen. Het lezerspubliek van De Zondag valt precies binnen deze leeftijdscategorie. Daarnaast zijn jongeren onder de 25 jaar het minst actief op zoek naar een nieuwe werkgever. Nochtans kunnen ze wel geprikkeld worden door een aantrekkelijke jobinhoud met beelden op Mijn Stad TV!

Tevredenheid: green flags!

Aan de andere kant van het spectrum zijn er natuurlijk ook werknemers die tevreden zijn (gelukkig maar). Hun feedback biedt een gouden kans voor werkgevers om te leren en te groeien. 51% van de werknemers is tevreden over het bedrijf in het algemeen, terwijl 53% tevreden is over de sector.

Wat maakt hen zo tevreden?

  • Bereikbaarheid (67%): een soepele toegang tot de werkplek is cruciaal. Overweeg als werkgever flexibele werkopties en technologische oplossingen om dit te vergemakkelijken.

  • Jobinhoud (62%): intrigerend werk motiveert. Zorg voor uitdagende taken en projecten die de creativiteit en vaardigheden van je team aanspreken.

  • Arbeidsuren (61%): een gezonde balans tussen werk en privé is niet te onderschatten. Flexibele uren en thuiswerkmogelijkheden kunnen wonderen verrichten.

  • Werksfeer (54%): de omgeving waarin we werken, beïnvloedt onze gemoedstoestand. Bouw een positieve werkcultuur op met open communicatie en teambuilding.

Gouden tip: focus niet op slechts één voordeel, maar weef al je troeven samen in één krachtig verhaal. Werknemers worden aangetrokken door meer dan alleen één aantrekkelijk voordeel; ze willen een holistische werkervaring die draait om work-life balance, een stimulerende werksfeer, kansen voor persoonlijke en professionele groei, en meer. Vertel dit verhaal aan potentiële werknemers en zie hoe ze zich aangetrokken voelen tot je bedrijf.

Conclusie

In de zoektocht naar werknemersgeluk, is het begrijpen van de nuances van ontevredenheid en tevredenheid de sleutel. Neem deze inzichten mee in je HR-strategie en zie hoe je organisatie tot nieuwe hoogten stijgt. Met tevredenheid als kompas en inzicht als gids, staat niets je organisatie in de weg om een geweldige werkplek te zijn.

Contact

Wil je je verder verdiepen in deze en andere resultaten en/of erover spreken met een media-adviseur? Neem gerust contact op!

zoek op onze website