Hoe overtuig je als werkgever in een schaarse arbeidsmarkt?
In de zomer van 2021 bevroeg Roularta de werknemerssituatie van 782 respondenten in Vlaanderen. Daaruit kwamen enkele interessante inzichten naar boven. Zo bleek slechts 9% actief op zoek te zijn naar een nieuwe job, en stellen (zowel actief als latent) werkzoekenden meerdere cruciale voorwaarden om voor een bedrijf te willen kiezen.
Het meest opvallende inzicht bevestigt zwart op wit wat we allen al merkten: de werkzoekende arbeidsmarkt is bijzonder krap. Uit de survey blijkt slechts 9% actief op zoek te zijn naar een nieuwe job; vorig jaar was dit nog 17%! Werkgevers moeten dus werkelijk alles uit de kast halen om nieuw talent te overtuigen.
Belangrijkste criteria om voor een bedrijf te kiezen
Hoe overtuig je talent? Ook dat werd bevraagd. In de top 5 criteria om voor een bepaalde werkgever te kiezen, spant salaris de kroon (78%). Verder zijn ook woon-werkverkeer (63,7%), work-life balance (63,6%), de bedrijfscultuur (51,4%) en jobzekerheid (49,9%) belangrijke voorwaarden.
Het valt het op dat ‘jobzekerheid’ door corona aan belang gewonnen heeft: in 2020, aan het begin van de coronacrisis, stond ‘inhoudelijke overeenstemming met kwalificaties’ nog op de vijfde plaats.
Het is dan ook geen verrassing dat maar liefst 66% van de respondenten interesse heeft in een job bij de overheid. Salaris mag dan wel het meest doorslaggevende keuzecriterium zijn, de perceptie van jobzekerheid speelt duidelijk ook een rol.
Ook thuiswerk werd expliciet bevraagd:
1 op 4 vindt (de mogelijkheid om te) telewerken een absolute must om te willen solliciteren bij een bedrijf.
Kortom: op vandaag is het als rekruterende werkgever cruciaal om alle troefkaarten op tafel te leggen.
Het belang van employer branding
Het is dus overduidelijk: een droge taakbeschrijving in de vorm van een simpele vacaturetekst zal in de hedendaagse ‘war for talent’ geen wonderen verrichten. Werkgevers halen werkelijk alles uit de kast om die schaarse, ‘most wanted’ profielen over de streep te trekken.
Maar hoe doe je dat dan? Allereerst zorg je voor voldoende naamsbekendheid.
- 20% van de respondenten gaf aan jobopportuniteiten in de gaten te houden, onder andere door rechtstreeks op de bedrijfswebsite te surfen naar interessante vacatures (12,6%).
- 10,9% gaf aan zelfs spontaan te solliciteren bij een bedrijf, gewoon omdat ze daar graag zouden willen werken!
Dergelijke rechtstreekse instroom is uiteraard enkel mogelijk als de werkzoekende in eerste instantie de bedrijfsnaam überhaupt kent, en ten tweede ook al overtuigd is van het employer brand.
Met een sterke, herhaalde employer branding-campagne belicht je jouw bedrijf en bijhorende vacatures op een aantrekkelijke, overtuigende manier. Denk bijvoorbeeld aan een opvallende visual, een krachtige slagzin, en – niet te onderschatten – storytelling. Met storytelling verwerk je alle troeven (van het bedrijf, of van de specifieke vacature) in een pakkend verhaal.
Of dat dan zijn vruchten afwerpt? Zeer zeker, want al is 9% actief op zoek naar een job, meer dan de helft (56%) gaf aan wel open te staan voor een nieuwe uitdaging. Investeren in employer branding is dus een absolute must als je maximale, kwalitatieve instroom wilt.