Employer branding: hoe moet het?
Vind je het ook zo moeilijk om de juiste, gemotiveerde werkkrachten te vinden voor je bedrijf? Dan wordt het misschien wel tijd om aan employer branding te doen!
Employer branding
Je hebt er misschien al van gehoord, of misschien niet, maar employer branding is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Bij employer branding investeer je in je bedrijfsimago zodat potentiële en gemotiveerde werknemers spontaan naar jouw bedrijf komen. Hierdoor behoud je ook veel meer je huidige werknemers omdat je actief inzet op hun werkbeleving. Win-win dus! Maar hoe doe je dat nu precies? The right time, the right place: wees aanwezig op de juiste momenten op de juiste kanalen.
1. Start met LinkedIn
Een goede eerste stap is LinkedIn. Op dit sociale mediaplatform voor professionals bereik je immers heel wat potentiële werknemers: zowel mensen die actief naar een nieuwe job zoeken als ook mensen die niet meteen op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Let wel: zorg niet voor overkill. Veel bedrijven zijn actief op LinkedIn bezig met hun imago, en particuliere gebruikers weten dat. Ze nemen alles met een korreltje zout, en indien ze te veel van het goede zien, kan er moeheid optreden.
2. Zorg voor spontane, natuurlijke reclame
Posten op sociale media vanuit je bedrijfspagina is één ding, maar niets zo efficient als mond-aan-mondreclame. Maak van je werknemers echte ambassadeurs en vraag hen om spontaan enkele posts te liken en delen. Bekijk ook eens de mogelijkheden om aan native advertising te doen. Zo komt jouw post in het nieuwsoverzicht zonder meteen als reclame te worden bestempeld.
3. Breid uit naar omnichannel
Employer branding doe je natuurlijk wel ruimer dan enkel via sociale media. De beste strategie is omnichannel: wees aanwezig op een gezonde mix aan kanalen, zoals in tijdschriften, in kranten, in het straatbeeld, op relevante websites ... Zo bereik je potentiële kandidaten op verschillende momenten, in een verschillende context. Pas ook zeker je boodschap aan in functie van het kanaal, anders kom je niet authentiek over.