Navigeren door de digitale trends in rekrutering
Gepost op 07/05/2024
Even een open deur intrappen. Ook in het wereldje van rekrutering deden digitale trends als AI hun intrede. Deze technologische sprongen bieden tal van voordelen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee. In dit artikel belichten we zowel de kansen die deze digitale trends bieden, als de valkuilen die op de loer liggen. Door een kritische blik te werpen op deze ontwikkelingen, zal jij slim omgaan met elke nieuwe digitale trend.
Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning
- Trend: AI versnelt het sollicitatieproces door cv-screening en de match tussen kandidaat en bedrijf te automatiseren. Dat gaat verder dan enkel trefwoordmatching en omvat de analyse van vaardigheden, ervaringen en zelfs culturele fit.
- Valkuil: Als je te veel vertrouwt op AI, mis je misschien kwalitatief goede kandidaten die niet perfect matchen met de vooraf ingestelde criteria. Bovendien kan AI bevooroordeeld zijn als de trainingsdata niet divers zijn.
Programmatic job advertising
- Trend: Programmatic job advertising gebruikt AI om vacatures automatisch te adverteren waar potentiële kandidaten zich bevinden. Gebaseerd op hun zoekgedrag, interesses en online activiteiten.
- Valkuil: Zonder nauwkeurige targeting en optimalisatie kunnen advertenties terechtkomen bij niet-relevante doelgroepen, wat leidt tot verspilling van budget.
Mobielvriendelijke sollicitatieprocessen
- Trend: Optimalisatie van carrièrepagina's en sollicitatieprocessen voor mobiele apparaten. Dat kan bijvoorbeeld door enkel essentiële informatie op te vragen en zo het sollicitatieformulier korter te houden.
- Valkuil: Een slecht ontworpen mobiele ervaring kan potentiële kandidaten afschrikken. Belangrijk is een balans te vinden tussen eenvoud en het verzamelen van voldoende informatie, zodat je wel degelijk kwalitatieve sollicitaties ontvangt.
Gebruik van social media en contentmarketing
- Trend: Bouwen aan een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk via social media en contentmarketing.
- Valkuil: Inconsistentie in berichten of het niet authentiek overbrengen van de bedrijfscultuur kan potentiële kandidaten misleiden of afstoten. Stel de situatie dus niet rooskleuriger voor dan dat die is, puur en alleen om goed over te komen op social media. Niets is zo erg als een sollicitant die na twee weken dienst al ontslag neemt.
Chatbots voor een eerste kennismaking
- Trend: Inzet van chatbots voor de eerste vragen en screening.
- Valkuil: Overmatig gebruik van chatbots maakt het rekruteringsproces onpersoonlijk. Zoek een balans hierin, zodat kandidaten zich gewaardeerd voelen.
Videosollicitaties en interviews
- Trend: Naast video-interviews bieden sommige platformen de mogelijkheid voor kandidaten om een korte video van zichzelf te maken als onderdeel van hun sollicitatie.
- Valkuil: Technische problemen of een slechte gebruikerservaring in het gebruikte systeem kunnen zowel voor kandidaten als recruiters frustrerend zijn. Daarnaast is niet iedereen volledig mee op digitaal vlak en is het nog altijd iets anders dan elkaar in real life zien.
Digitale assessments en soft skills evaluatie
- Trend: Online beoordelingen om vaardigheden en match te evalueren.
- Valkuil: Tests kunnen stresserend zijn en bieden niet altijd een accurate weergave van het werkelijke potentieel of gedrag in een echte werksituatie.
Conclusie
Voor je zomaar mee surft op elke trend, overweeg ook de valkuilen en pak die aan. Overweeg zeker ook onze oplossingen, die perfect passen in een gezonde mediamix om de geschikte kandidaten aan te trekken. Neem gerust (en vrijblijvend) contact op voor advies op maat.