6 tips om schoolverlaters aan te trekken

Gepost op 27/07/2023

De zomervakantie – en bij uitbreiding zeker ook nog de maand september – is een typische piekperiode waarin schoolverlaters de arbeidsmarkt betreden. Ze behaalden hun diploma na eerste dan wel tweede zit, hebben er eventueel nog een afstudeerreis op zitten, en maken zich klaar om het ouderlijk nest te verlaten. Met gezonde energie, een frisse constructief-kritische blik, digitaal fingerspitzengefühl en een zekere ‘kneedbaarheid’ kunnen ze een belangrijke meerwaarde voor jouw bedrijf betekenen. Ontdek hier hoe je hen – en wel nú – kunt aantrekken!

Vijf voor twaalf

Het diploma is nog maar net (of nog net niet) in the pocket, en studenten voelen al tig begerige blikken op hun rug branden. Het is dan ook niet uitzonderlijk dat veel jong talent reeds een kennismakingsgesprek achter de rug heeft of zelfs een contractvoorstel kreeg. Voor jou is het dus key om nú, en wel nú meteen, alles uit de kast te halen om hen van jou als werkgever te overtuigen!

Dit vinden jonge werknemers belangrijk

Welke troeven trekken de meeste aandacht? We ranken de criteria die door meer dan de helft van de respondenten in de leeftijdscategorie 20-30 jaar werden aangevinkt in de laatste Roularta Recruitment Werknemerssurvey:

  1. Work-life balance (76%)
  2. Loon (69%)
  3. Extralegale voordelen zoals wagen of gsm (56,4%)
  4. Doorgroeimogelijkheden (51,3%)

Wat je nu nog kunt doen

1. Schrijf gerichte vacatures uit

Beoog je met bepaalde vacatures young graduates, stem de vacatureteksten daar dan ook op af. Veel vacatures vragen standaard een drietal jaar werkervaring, wat een hoge drempel vormt om zelfs maar te durven solliciteren. Vermeld duidelijk welke vaardigheden en competenties van bij het begin vereist zijn, en dat je bereid bent om te investeren in training en ontwikkeling om hen te ondersteunen in hun groei. Ook het salarispakket is belangrijk (zie ranking hierboven), want deze jonge garde wacht een hele reeks grote uitgaven waarvan ze als student nog bespaard bleven. Doorprik het taboe en schep in de vacaturetekst al eerlijke en duidelijke loonsverwachtingen. 

Tip: vergeet niet dat ook de ouders en andere familieleden van de schoolverlater vaak mee uitkijken naar een eerste job. Beperk je rekruteringscampagne dus niet tot enkel die kanalen waarop schoolverlaters het meeste aanwezig zijn, maar beoog ook het thuisfront als eerste touchpoint. Daarvoor is bijvoorbeeld De Zondag een geschikt medium. Word of mouth doet de rest …

2. Pak uit met je bedrijfscultuur

Schoolverlaters worden vaak aangetrokken door bedrijven die ruimte bieden voor groei, flexibiliteit en een positieve werkomgeving. Loon is natuurlijk belangrijk, maar ook andere factoren beïnvloeden hun keuze. Schoolverlaters anno 2023 willen ervaring opdoen en zichzelf ontplooien, liefst zonder te veel aan comfort in te boeten (zie ranking hierboven: het belang van work-life balance). Zorg dus voor een aantrekkelijk totaalplaatje met al zeker volgende elementen:

  • Mogelijkheid tot telewerk (hoeft het zelfs niet noodzakelijk thuiswerk te zijn, pak daar dan zeker mee uit als belangrijke USP om digital nomads aan te spreken)
  • Alles wat fun is, zoals ontspanningsmogelijkheden, personeelskorting, …
  • Learning & development
  • De visie, missie en waarden van het bedrijf (want ja, meer en meer willen nieuwe generaties niet zomaar werken, maar in een maatschappelijk zinvol kader)

3. Schuif alumni naar voren als concreet voorbeeld

Influencers enkel op Instagram of Tiktok? Niets van, ook als bedrijf kun je medewerkers in de kijker zetten die een toonaangevend voorbeeld zijn voor schoolverlaters om naar op te kijken. Laat voormalige schoolverlaters die succesvol zijn doorgegroeid binnen jouw organisatie getuigen van hun groeipad en hoe jij als werkgever hen daarin ondersteunde. Hiermee vermeld je in een adem ook je positieve bedrijfscultuur, bemoedigende loopbaanbegeleiding, en geloof in het potentieel van medewerkers.

Tip: creëer een omnichannel-campagne waarbij je enkele medewerkers aan het woord laat in een advertorial (ontdek hier de verschillende advertorialformules van Roularta Recruitment), video (wist je dat Roularta een eigen videocel heeft die het ganse proces, van scripting tot montage, voor z’n rekening neemt?), affiche of billboard, …

Wat je al kunt doen voor de volgende lading schoolverlaters

1. Gamification en technologie

Gebruik technologie en gamification-elementen doorheen de volledige funnel. Denk bijvoorbeeld aan een omnipresente visibiliteit waarbij je uitpakt met zowel je employer brand als je vacatures, een virtuele rondleiding zodat potentiële kandidaten al heel concreet kunnen spieken hoe de werkomgeving eruit ziet, video-interviews, en andere interactieve tools.

Tip: neem deel aan VOKA Openbedrijvendag en promoot het hele jaar door de link naar je virtuele bedrijfsrondleiding. Bekijk hier het voorbeeld van Roularta.

2. Werk samen met onderwijsinstellingen

Breng jouw organisatie en vacatures onder de aandacht bij scholen, hogescholen en universiteiten. Bijvoorbeeld zo:

  • Breng bachelorproef- of thesisonderwerpen aan die mooi kaderen binnen de opleiding.
  • Zet stageplaatsen open, zodat studenten gerichte praktijkervaring opdoen én al kennismaken met jouw bedrijf. Win-win!
  • Neem deel aan jobbeurzen.
  • Geef gastcolleges.
  • Bied een bedrijfsrondleiding aan.

3. Referral-programma's

Overweeg het opzetten van een referral-programma waarbij huidige werknemers worden aangemoedigd om nieuw talent aan te brengen. Iedereen kent wel iemand binnen de familie of kennissenkring (als ‘zoon of dochter van …’). Dit kan leiden tot kwalitatieve kandidaten die beter passen bij de bedrijfscultuur, want jouw eigen medewerkers zorgden als het ware al voor een eerste preselectie. Beloon het aanbrengen van nieuwe kandidaten ook, bijvoorbeeld met een mooi geschenk, een waardebon, of een financiële vergoeding.

Heel veel succes!
 

Advies nodig? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website