4 goede redenen om jobstudenten aan te werven

Gepost op 21/05/2024

De zomervakantie staat bijna voor de deur. Een periode waarin het tekort aan personeel extra voelbaar is, gezien heel wat collega’s dan verlof nemen. Gelukkig kan je beroep doen op jobstudenten. Ook al vergen ze opleiding en begeleiding, jobstudenten inzetten is vaak een win-win situatie. Waarom? In deze blog geven we jou vier redenen waarom jobstudenten een onmisbare schakel vormen voor jouw bedrijf.

1. Fiscaal voordelig

Een jobstudent aanwerven is zowel fiscaal als sociaal voordelig. Voor deze gepresteerde uren moet namelijk geen bedrijfsvoorheffing worden afgetrokken en betaal je enkel een solidariteitsbijdrage van 5,42%. Sinds 2023 is het bovendien nog een stuk aantrekkelijker geworden om jobstudenten aan te werven. Nu kunnen studenten namelijk 600 uur werken in plaats van 50 dagen per jaar. Dit betekent extra flexibiliteit, voor zowel de studenten als de werkgevers.

2. Flexibele werkkrachten

Jobstudenten kunnen de continuïteit vrijwaren tijdens de verlofperiode van veel collega’s. Een gebrek aan personeel tijdens drukke zomerdagen behoort zo tot de verleden tijd. Bovendien kan je bij studenten met dagcontracten werken, wat extra flexibiliteit creëert.

3. Werknemers van de toekomst

Door het opleiden van jobstudenten stoom je de medewerkers van de toekomst klaar. En wie weet – wanneer jouw bedrijf in de smaak valt bij dit jong geweld – komen er wel interessante profielen uit voor toekomstige aanwervingen. Tijdens hun studentenjob leren ze namelijk de bedrijfscultuur kennen en kiezen ze in hun verdere carrière wel vaker voor een bedrijf waar ze ervaring mee hebben. Omgekeerd kan je hen – met oog op de toekomst - ook testen op relevante skills en attitude.

4. Frisse blik

Studenten of jongeren zijn vaak mee met de laatste trends op digitaal vlak, kunnen bestaande processen met een gezonde kritische geest bekijken (bv. in termen van efficiëntie) en komen spontaan met frisse ideeën op de proppen. Bovendien zitten deze jongeren vol energie en zijn ze vaak gretig om bij te leren. De zomer is een ideaal moment om deze frisse wind door de bedrijfsgangen te laten waaien!

Conclusie? Niets dan voordelen om in te zetten op jobstudenten! Natuurlijk dien je deze jonge doelgroep op een specifieke manier te benaderen; zowel inhoudelijk als visueel. Roularta Recruitment geeft je graag advies over hoe je dit het best aanpakt. Ook in de vele mogelijke communicatiekanalen maken we je graag wegwijs, zodat je tot een campagne op maat van jouw doelgroep komt!

Advies nodig? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website