Waarom wachten potentiële klanten om een aankoop te doen en hoe kan je dit proces versnellen?
Het proces van het kopen van een woning wordt steeds langer, met een groeiende trend van huisbezoeken waarbij 20% van de kopers tussen de 2-5 bezichtigingen doet. Dit roept de vraag op: waarom wachten mensen met het kopen van een huis?
Uit de Roularta Real Estate woonsurvey (bij 2006 respondenten in Vlaanderen, gevoerd in najaar 2023) blijkt dat verschillende factoren een rol spelen:
- 38% van de potentiële kopers geeft aan dat ze nog over on voldoende budget beschikken en dus nog even moeten verdersparen.
- 31% vindt de huidige woningprijzen te hoog en hoopt op een prijsdaling. In 2022 wachtte 21% omdat ze dachten dat de prijzen zouden dalen, deze tendens is dus gestegen.
- 29% weet nog niet waar ze precies willen wonen, hierdoor is het interessant om je vastgoedaanbod in een ruimere regio te promoten en je sterke troeven van de locatie(s) in de kijker te plaatsen.
- Opvallend genoeg wacht 16% met het kopen van een woning vanwege een onzekere gezinssituatie.
- Externe factoren zoals jobzekerheid en maatschappelijke, economische, en politieke veranderingen spelen minder vaak een rol bij het uitstel van aankoopbeslissingen.
Als je actief ben in de vastgoedmarkt is het essentieel om manieren te vinden om dit proces te verkorten en potentiële klanten effectief te begeleiden.
Echter is de lange funnel niet altijd bewust. Sommige kopers willen graag kopen, maar trokken gewoon nog niet het winnende lot. Opmerkelijk is dat 1 op 4 actief zoekenden zijn keuzecriteria al versoepeld heeft wegens de lange zoektocht. Daarbij spant ligging de kroon.
TIP: je kunt dus een brede groep potentiële kopers aanspreken door je panden in een bredere regio te promoten.
Wil je de volledige whitepaper inkijken of wil je meer informatie vul dan nu het contactformulier in!