Dankzij deze inzichten ben jij in 2024 een stapje voor in de vastgoedsector
In het afgelopen jaar hebben we opgemerkt dat klanten in de vastgoedsector steeds kritischer worden en hogere verwachtingen hebben van vastgoedmakelaars. Maar wat precies zijn hun verwachtingen en welke factoren zijn voor hen belangrijk bij het kiezen van een makelaar? We hebben naar jaarlijkse gewoonte een nieuwe woonsurvey1 uitgevoerd en alle antwoorden voor jou verzameld. Dankzij deze inzichten zal je in 2024 een voorsprong hebben op andere makelaars!
Wat verwachten mensen van een makelaar?
Bottom-up informatie is van onschatbare waarde als het gaat om het begrijpen van de plannen en prioriteiten van (potentiële) klanten. Door te weten wat klanten precies van plan zijn en welke aspecten voor hen doorslaggevend zijn, leg je de basis om nieuwe kandidaat-kopers aan te trekken. Laten we eens kijken wat (potentiële) klanten denken:
- Het is een open deur intrappen, maar meer dan driekwart (78%) van de respondenten ziet als hoofdtaak van de makelaar het succesvol verkopen en/of verhuren van een pand. Hierbij is het belangrijk om te benadrukken dat jij als makelaar beschikt over jarenlange ervaring, een indrukwekkend aantal panden reeds verkocht hebt in het afgelopen jaar, getuigenissen hebt van tevreden nieuwe bewoners …
- Fiscaal en juridisch advies is voor 47% van de klanten van groot belang. Het is een waardevolle troef om deze diensten aan te bieden.
- Technische kennis wordt soms over het hoofd gezien, maar 44% van de klanten verwacht dat een makelaar over deze expertise beschikt. Zorg ervoor dat je dit aspect benadrukt.
- Voor 35% van de respondenten is een sterk netwerk van architecten en technische experts belangrijk. Dit kan je helpen om de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Speel dit uit als makelaar!
- Hoewel successieplanning een potentieel groeigebied lijkt, zijn de participanten van mening dat deze rol niet noodzakelijkerwijs door jou als makelaar vervuld hoeft te worden. Weliswaar kan deze extra expertise/service jou wel onderscheiden van ‘mainstream’ concurrenten.
- Andere zaken zoals het regelen van patrimonium, interieuradvies, leningen of het aanbieden van verzekeringen worden door slechts een kleine minderheid als belangrijk beschouwd.
Wat vinden (potentiële) klanten belangrijk bij de keuze van een vastgoedmakelaar?
In 2022 wilde slechts 43% verkopen via makelaar, nu zou 63% verkopen via makelaar. Deze tendens is dus gelukkig gestegen. Echter blijkt dat 41% (ook) overweegt om zelf de woning te proberen verkopen. Opvallend genoeg (en zoals verwacht) is deze neiging sterker bij jongere de doelgroepen. Als makelaar is het dus van essentieel belang om je meerwaarde te blijven bewijzen bij dergelijke ingrijpende levenskeuzes.
Hoe je als makelaar het verschil kan maken en klanten overtuigt om voor jouw te kiezen? Hier zijn enkele aanbevelingen op basis van decriteria die respondenten aangaven om voor een makelaar te kiezen:
- Bied een gratis en vrijblijvende schatting aan.
- Klanten hechten waarde aan een makelaar die actief is in hun eigen regio. Dit schept vertrouwen en inzicht in de lokale markt.
- Coördineer de verkoopcampagnes voor je klanten om hen te ontzorgen en de beste resultaten te behalen.
- Zorg voor een betrouwbaar en vast aanspreekpunt om een eenvoudige en vertrouwde communicatielijn te handhaven. Het zou je misschien verbazen maar jongeren hechten meer belang aan een vast aanspreekpunt dan ouderen.
- Investeer in professionele foto's en video's, aangezien mensen vaker geneigd zijn te kiezen voor een makelaar die hoogwaardig beeldmateriaal gebruikt.
- Specialiseer je als makelaar in een specifieke prijsklasse, regio, of type eigendom, om je te onderscheiden en een band op te bouwen met een specifieke doelgroep.
- Wat opvallend is, is dat zaken zoals vastgoedstyling en verhuisbegeleiding niet als cruciaal worden beschouwd door respondenten.
Als makelaar in 2024 is het van essentieel belang om de focus te leggen op deze elementen om daadwerkelijk een meerwaarde te bieden bij de ingrijpende levenskeuzes van onze klanten.