De juiste aanpak voor een geslaagde koopzondag
Met het eindejaar in het vooruitzicht wil je als winkel of shoppingcentrum het liefst zoveel mogelijk klanten lokken. Een koopzondag kan daarbij helpen, tenminste als je het doordacht aanpakt. Proactieve communicatie speelt een essentiële rol, want gezellig winkelen op zondag moet je natuurlijk promoten. Ontdek hoe je een koopzondag succesvol op poten zet.
Wanneer is winkelen op zondag mogelijk?
Een koopzondag organiseer je niet zomaar wanneer je het wil. Wettelijk is bepaald wat wel en niet mag. Elke stad of gemeente geeft daar zijn eigen invulling aan, met soms vaste koopzondagen verspreid over het hele jaar. Wil je een winkelzondag opzetten, check dan zeker vooraf de website van jouw stad of gemeente. Ligt jouw zaak in een shoppingscentrum, dan is de kans groot dat er al een initiatief bestaat. Sluit je daar zeker op aan en ook op de communicatie errond.
Zo creëer je een succesvolle koopzondag
1. Ga voor een speciale aanbieding of unieke sfeer
Om mensen op zondag naar je handelszaak te trekken, heb je net dat tikkeltje extra nodig. Pak dus gerust uit met iets origineels: een live band, een foodtruck, kindergrime, …
Met de eindejaarperiode als thema zit je sowieso gebeiteld. Haal de Sint in je winkel en trakteer je klanten op iets lekkers. Plan een bezoek van de kerstman en biedt een kleine attentie of zet een ware kerstbooth op poten met bijhorende props.
Wil je de beleving compleet maken, ga dan voor een promo of een korting. Deel je geplande acties duidelijk mee in de communicatie over je winkelzondag. Zo zet je nog meer mensen aan om te winkelen op zondag.
2. Zorg voor voldoende personeel
Meer mensen in je winkel is fijn, maar niet als ze nodeloos lang moeten wachten om geholpen te worden. Dat creëert namelijk het omgekeerde effect. Zet dus voldoende personeel in voor een uitmuntende klantenservice. Een klant die in de watten gelegd wordt, zal sneller effectief iets aankopen.
3. Garandeer een vlotte logistiek
Om stress te vermijden bij de bezoekers van je winkelzondag, kan je klanten erop wijzen hoe ze het best naar je toe komen. Vaak werkt een stad, gemeente of shoppingcentrum een speciaal vervoersbeleid uit, bijvoorbeeld met gratis toegang tot tram en bus. Verwijs in je communicatie naar de juiste website met alle info om ontspannen te winkelen op zondag.
Tijdig communiceren over je winkelzondag
Het succes van je koopzondag staat of valt met een goed gecoördineerde communicatie. Vooraf voldoende reclame maken over je winkelzondag is dus een must. Je begint hier trouwens het best op tijd aan om meer bewustzijn te creëren over je initiatief.
Nu meer en meer steden en gemeenten toelaten dat winkels open zijn op zondag, is het bovendien belangrijk je te onderscheiden van de massa. Geef in je communicatie duidelijk aan waarom iemand naar jouw winkel moet komen. Promoot je speciale aanbiedingen, acts of kortingsbonnen op offline en online media.
Vergroot je lokaal bereik
Wil je je slaagkansen en bereik vergroten, dan staan de Roularta Local Media-adviseurs voor je klaar. Met lokale kranten, De Zondag, online bannering en beeldschermen garanderen wij dat jouw boodschap bij de juiste mensen terechtkomt. Als een echte partner denken onze media-adviseurs met je mee en werken ze op maat een plan van aanpak uit. Wist je trouwens dat De Zondag binnenkort een Geschenkenspecial brengt? De ideale gelegenheid om jouw event of acties in de verf te zetten.
Onthoud tot slot dat hoe meer ondernemers aan hetzelfde zeel trekken, hoe groter de kans op een succesvolle koopzondag is. Stem dus zeker af met je stad, gemeente of shoppingcentrum of zij al iets van communicatie voorzien, zodat jouw winkel daar ook optimaal vertegenwoordigd is. Gebruiken zij de Roularta Local Media-platformen nog niet, schakel dan je media-adviseur in om een communicatieplan uit te werken.