Tips voor doeltreffende digital signage content

Gepost op 18/07/2022

Beeldschermen maken prominent deel uit van onze leefomgeving. Digital signage is dus een heel natuurlijke, niet-intrusieve manier om jouw doelpubliek te bereiken in het dagdagelijkse leven. Consumenten zullen je boodschap via digitale schermen bewust of onbewust oppikken. Hoe zorg je ervoor dat jouw schermboodschap opvalt én het gewenste effect bereikt? We geven je concrete tips voor maximale impact!

Locatie

De locatie van het scherm is natuurlijk een zeer belangrijke parameter om te scoren met digitale schermcommunicatie. Beeldschermen op plaatsen waar mensen een langere tijd vertoeven – bvb. wanneer ze even moeten wachten om bediend te worden – zullen de meeste impact hebben.

Opmaak

Uiteraard is ook de opmaak van jouw boodschap zeer bepalend voor jouw succes. Met deze 7 tips kan je de inhoud van jouw digital signage boodschappen nog straffer maken:

1. Denk vanuit jouw doelpubliek

Wat vinden jouw klanten belangrijk of interessant?  Wat zijn de vragen die jouw klanten vaak stellen?  Welke voordelen halen jouw klanten over de streep? Focus op één welgekozen topic en stem heel jouw boodschap daarop af.

2. Eenvoud siert

Misschien denk je wel: zo’n digitaal scherm is groot, dus kan ik daar alles tegelijk op laten verschijnen… Net het omgekeerde is waar. Er zijn nog zaken die om aandacht smeken op het moment dat jouw content op zo’n scherm verschijnt!  Daarom mik je best op een zo eenvoudig mogelijke boodschap. “Less is more”.

3. Kies sprekend beeldmateriaal

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden” mag je gerust letterlijk nemen. Het menselijk brein verwerkt beelden 60.000 maal sneller dan tekst!
Zorg er dus voor dat je beeldmateriaal de aandacht prikkelt en meteen duidelijk maakt waarover het gaat. 

4. Let op de beeldkwaliteit

Met een hoge afbeeldings- of videokwaliteit krijgt jouw boodschap de professionele uitstraling die ze verdient. Vraag eventueel advies aan professionals.

5. Houd de aandacht van de kijker vast

Beweging houdt de aandacht vast. Video of bewegend beeld werkt dus sterker, zeker als het geheel ook authenticiteit uitstraalt. Durf de kijker verrassen, maar zoek het niet te ver!  Bewegende tekst raden we bijvoorbeeld sterk af omdat die heel moeilijk leesbaar is. 

6. Ga steeds voor een sterke call-to-action

Aandacht trekken is één zaak. Je doelgroep tot actie aanzetten is nog heel iets anders! Vertel daarom altijd klaar en duidelijk welke actie je verwacht.

7. Speel in op ‘second screening’

Wanneer mensen jouw boodschap zien op een digitaal scherm hebben ze altijd hun smartphone bij. Weet je hen te verleiden?  Dan schakelen ze meteen over naar hun eigen scherm terwijl het digitaal scherm verder speelt. Maak daar gebruik van!  Nodig consumenten uit om actie te ondernemen op jouw website of sociale media.

Heb je zin gekregen om de kracht van digital signage te benutten voor jouw business?  Kijk dan eens wat Mijn Stad TV voor jouw zaak kan betekenen.

 

Geschreven door: Kris Van Peteghem

Advies nodig? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website