Mijn Stad TV te gast bij Samsung & Retail Detail

Gepost op 02/10/2023

Op het jaarlijkse event ‘Retail: What's Next’ van Samsung bij Retail Detail, staat innovatie in retailcommunicatie centraal. Eind september vervoegde Mijn Stad TV de speaker line-up, naast kleppers als B-post, Toyota en Stanley & Stella. Hoog tijd voor een babbel met Kris Van Peteghem, Directeur digital product management bij Roularta Local Media en hét gezicht achter Mijn Stad TV!  We stelden hem 5 snelle vragen.

1.    First things first: wat is Mijn Stad TV eigenlijk? 

Het is geen televisiezender, zoals de naam doet vermoeden. Mijn Stad TV is een vorm van DOOH: digital out of home communicatie. Via schermen die ophangen bij lokale handelszaken, worden boodschappen afgespeeld die wachtende consumenten aanspreken. Die boodschappen zijn een mix van eigen communicatie (bv. om het koopgedrag in de handelszaak te beïnvloeden) en advertenties van niet-concurrerende adverteerders.

2.    Hoe onderscheidt Mijn Stad TV zich van andere digital signage-kanalen in retailcommunicatie?

In tegenstelling tot de uniforme boodschappen van grote retailmerken, die in elke winkel hetzelfde zijn, geeft Mijn Stad TV lokale ondernemers een eigen platform. We werken samen met honderden zelfstandige ondernemers die zelf invloed hebben op de schermcommunicatie die in hun handelszaak wordt getoond.

Bijvoorbeeld:
-    Cross-sell aanbiedingen of promo’s voor omzetmaximalisatie
-    Aankondiging van gewijzigde openingsuren, bvb. op feestdagen
-    Vacatures om personeelstekort op te lossen


Quote: “Wat Mijn Stad TV zo uniek maakt, is dat alle detailhandelaars zélf de boodschappen bepalen die op de schermen worden afgespeeld. Een zeldzaamheid in de retailsector.”

3.    Het event ‘Retail: What’s Next’ wordt georganiseerd door Samsung. Hoe staat Mijn Stad TV met hen in contact?

Simpel: alle Mijn Stad TV-schermen zijn van Samsung. Zowel de schermen als Samsung zelf waren Dat was een kwalitatieve keuze waar we nog steeds ontzettend tevreden mee zijn. Zij namen zelf het initiatief om Mijn Stad TV als case aan bod te brengen, gezien het unieke karakter ervan binnen de retailsector.

4.    Mijn Stad TV blijft voortdurend groeien. Onlangs nog werd de mijlpaal van 600 schermen in Vlaanderen bereikt, goed voor een wekelijks bereik van 750.000 klanten. Wat is de sleutel tot dit succes?

Er zit inderdaad vaart achter, en dat is maar goed ook. Lokale handelaars hebben het niet makkelijk. Dat is te wijten aan vele factoren, zoals stijgende kosten en het feit dat ze moeten opboksen tegen grote retailers en e-commerce. De covid-pandemie heeft het alleen maar moeilijker gemaakt, ook al bespeur ik wel 1 positief gevolg: de #kooplokaal-revolutie.

Roularta Local Media gelooft zeer sterk in lokale handel. We zien het als een missie om ondernemers te helpen groeien en hun omzet te maximaliseren. Dat lukt niet of zelden door slechts op eenzelfde manier te communiceren. Je moet omnichannel gaan. Dat is ook de hele bestaansreden van Mijn Stad TV.

Dat deze digitale media-oplossing zo aanslaat, is te danken aan twee elementen:

1.    Het is een win-win voor de handelaar. Wij zorgen voor een gratis scherm (zowel hardware als software) en installatie. In ruil daarvoor stelt de handelaar 50% van de schermtijd ter beschikking voor niet-concurrerende advertenties. De overige schermtijd mag hij volledig naar eigen wens invullen.


2.    De strategische locatie van het scherm én het moment waarop consumenten de schermboodschap zien. We noemen Mijn Stad TV weleens een ‘wachtverzachter’: het is de ultieme eyecatcher voor wie aanschuift aan de toonbank om bediend te worden, of wacht aan de kassa om te betalen. Anders zou de klant toch maar voor zich uit staren of voor de zoveelste keer op de smartphone scrollen. Je kunt het vergelijken met het succes van De Zondag: je bereikt consumenten op een moment dat ze tijd hebben, (in dit geval op zondagochtend bij het ontbijt). Een unicum in de huidige multimediale wereld vol constante informatieprikkels.

5.    Wat zijn de verdere ambities? Heb je al concrete toekomstperspectieven?

Groeien en blijven groeien! 

Advies nodig? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website