Maak je marketingplan in 10 stappen
Het helpt je om nieuwe klanten binnen te halen en je klanten te behouden.
Iedereen weet dat je een business plan nodig hebt om van je zaak een succes te maken. Maar wist je dat een doordacht marketingplan net zo belangrijk is? Anders dan bij een business plan ligt de focus van een marketing plan op het winnen (acquisition), cultiveren (development) en behouden (retention) van klanten. Het is een strategische oefening met cijfers, feiten en doelstellingen.
Een sterk marketingplan beschrijft alle tools en tactieken die je gebruikt om je verkoopdoelstellingen te halen. Het is je plan van aanpak. Wat ga je verkopen? Wie wil het kopen en welke tactiek ga je gebruiken om leads te genereren? En wees gerust: een marketing plan hoeft echt niet lang of mooi geschreven te zijn. Wees gewoon concreet en gebruik gewoon opsommingstekens en duidelijke taal.
Een sterk marketingplan, essentieel voor elk bedrijf. Groot én klein!
Om een effectief marketing plan te kunnen maken, formuleer je voor jezelf het antwoord op deze 10 vragen:
- Strategie: Hoe zal je marketingplan je bedrijfsdoelstellingen ondersteunen?
- Missie: Wat wil je bereiken en waarom bestaat je onderneming?
- Doelgroep: Wie probeer je te bereiken met je marketingactiviteiten?
- Concurrentie: Wie zijn je belangrijkste concurrenten en hoe sterk sta je tegenover hen?
- Unique Selling Proposition (USP):
Welke troeven kan je uitspelen? Wat maakt jouw zaak uniek? - Prijsstrategie: Wat zullen je klanten betalen en waarom?
- Promotieplan: Hoe ga je je (potentiële) klanten bereiken?
- Marketingbudget: Hoeveel geld zal je uitgeven aan promotie, en hoe?
- Plan van aanpak: Welke taken moet je aanpakken om je marketingdoelstellingen te bereiken?
- Meten is weten: Welke resultaten heb je bereikt? Waar kan je nog verbeteren?
Niet zeker wat voor jou de beste aanpak is?
We bekijken graag samen met jou om een marketingcampagne op maat op te stellen.