Hoe zet ik Chat GPT in voor mijn handelszaak?
Je kan er niet omheen: de nieuwe AI-tool ChatGPT verovert de wereld aan een sneltempo. ChatGPT is meer dan een nieuw snufje voor de jeugd. Het kan ook effectief iets voor jouw zaak betekenen en jouw dagdagelijkse werking efficiënter maken. Maar hoe begin je aan deze samenwerking? Waarvoor kan je deze slimme assistent allemaal inzetten?
Voor wie nog niet helemaal mee is: wat is ChatGPT eigenlijk?
Het is een tool die werkt op basis van artificiële intelligentie. Dat wil zeggen dat de tool voortdurend bijleert op basis van machine learning. Hij breidt zijn kennis dus continu uit via vele data-analyses en gedragsherkenning, waardoor hij heel uitgebreid allerhande vragen kan beantwoorden.
Hoe begin je aan het gebruik van deze tool?
Volg de volgende stappen om van start te gaan:
- Surf naar de ChatGPT-pagina van OpenAI: https://chat.openai.com
- Geef je e-mailadres in en duid aan ‘Ik ben geen robot’
- Voer een sterk wachtwoord in
- Ga naar je e-mail voor een verificatielink om je account te bevestigen
- Vul je naam en eventueel organisatie in
- Voer je telefoonnummer in en verifieer met een code
- Verduidelijk waarvoor je OpenAI en ChatGPT gaat gebruiken
- Het account is nu klaar om van start te gaan
Eens jouw account gebruiksklaar is, volgt de hamvraag ...
Hoe kan je ChatGPT nu precies inzetten voor jouw zaak?
1. Copywriting & planning
De meest voor de hand liggende gebruikswijze van ChatGPT ligt binnen content marketing. De AI-tool tovert, op basis van een korte beschrijving die jij geeft, moeiteloos blogteksten, nieuwsbrieven of webcontent tevoorschijn. Zelf geen tijd of inspiratie om jouw website of social media kanalen aan te kleden? Laat ChatGPT dan gerust een content planning opmaken en ook de tekst hiervoor schrijven. Easy peasy!
ChatGPT kan meer dan enkel interessante content creëren. Hij kan zelfs samen met jou meedenken over een marketing strategie. Op zoek naar een catchy slogan, nieuwe merknaam of een stappenplan voor de launch van een nieuw product? Reken maar op jouw intelligente assistent!
2. Opmaak
Chat GPT kan ook helpen met de opmaak of copy van je printadvertentie. Wat zijn elementen die zeker niet mogen ontbreken en welke copy of call-to-action moet eruit springen?
3. SEO-analyse
Je kan Chat GPT ook inzetten voor een SEO-analyse. SEO (Search Engine Optimization) is belangrijk, omdat je zo als bedrijf hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine verschijnt. De tool kan hier bijdragen door op zoek te gaan naar relevante keywords, die jij op je homepagina, achterliggende structuur of in je blogteksten kan verwerken om zo sneller op Google gevonden te worden.
4. Helpdesk voor klanten
Chat GPT komt ook handig van pas om jou te ondersteunen in klantencontact. Zelf geen tijd om een zorgvuldig geformuleerd antwoord terug naar de klant te sturen? Geen nood, de AI-tool kent de kneepjes van het vak. Zo worden je klanten op een snelle en efficiënte manier bediend. Je kan ook werken met een chatbot die op zijn beurt werkt met ChatGPT. Zo kan die bijvoorbeeld de meest gestelde vragen van klanten automatisch beantwoorden op jouw website of social media pagina’s.
5. E-commerce
Heb je een e-commerce platform? Dan kan ChatGPT jou zeker bijstaan in het beheer hiervan. Denk maar aan het schrijven van productbeschrijvingen of het in kaart brengen van de weg die de klant aflegt op de site vooraleer die iets aankoopt.
6. Vertalingen
Opereert jouw zaak ten slotte in meerdere (lands)talen? ChatGPT vertaalt met gemak je hele website.