Het dubbele voordeel van storytelling
Vertel jouw verhaal en trek zowel nieuwe klanten als werknemers aan
Storytelling is een krachtige manier om jouw bedrijf, aanbod en waarden kenbaar te maken. Je onderscheid jezelf van anderen, want niemand kan hetzelfde verhaal hebben als jij. Bovendien maak je meteen dubbele impact: bij potentiële klanten én bij potentiële werknemers.
Wat is storytelling?
Storytelling betekent letterlijk ‘verhaal vertellen’ – en ook in marketingtermen is het letterlijk dat. Je doet jouw unieke verhaal en brengt dat in een bepaald format, zoals een bedrijfsvideo, landingspagina of advertorial (zie onder).
Wat brengt storytelling teweeg?
Via storytelling bouw je een gevoelsrelatie op met je publiek én blijf je ook in de hoofden hangen – want verhalen worden nu eenmaal beter onthouden dan losse stukjes informatie.
Je bereikt een top-of-mind positie, en wel ineens bij 2 verschillende doelgroepen: naast het triggeren van potentiële klanten geeft jouw authentieke uitstraling meteen ook een boost aan je employer branding. Latent werkzoekenden zijn misschien niet actief op zoek naar een nieuwe job, wél kunnen ze door jouw verhaal geprikkeld worden, zich verbonden voelen met je bedrijf of sector en interesse krijgen om daar deel van uit te maken.
Een vorm van storytelling: advertorials
Een doeltreffende manier om aan storytelling te gaan doen is met een advertorial, ook wel publireportage genoemd. Een advertorial lijkt op een redactioneel stuk, maar wordt betaald en inhoudelijk ingekleurd door het bedrijf waarover de reportage gaat. Omdat het evenzeer kwalitatieve content is die mooi samengaat met gewone redactionele artikels, schept een advertorial vertrouwen bij de lezer.
Voorbeelden van advertorials
Auteur: Joyce Lamsens