Zo trek je de juiste doelgroep aan
Een sterk merk opbouwen alleen is niet genoeg om jouw zaak/onderneming te laten slagen. Als eigenaar van een winkel ken je ongetwijfeld de waarde van lokale klanten. Door de nabijheid komen ze vaak terug en vormen ze zo de ruggengraat van je klantenbestand. Maar hoe trek je deze lokale klanten het best aan en hoe behoud je hen? Dit artikel helpt je om die lokale doelgroep beter in kaart te brengen én effectiever te bereiken.
Identificeer je doelgroep
Een succesvolle benadering begint bij het nauwkeurig bepalen van je doelgroep. Hier volgen enkele methodes:
1. Analyse van je klantenbestand
Duik in de gegevens van je huidige klanten om demografische inzichten, koopgedrag en voorkeuren te verzamelen. Hiervoor kan je gebruik maken van verschillende CRM-systemen gratis of betalend:
2. Observatie in de winkel
Zoek het niet te ver en kijk wie je winkel bezoekt. Noteer basisdemografie zoals leeftijd, geslacht en woonplaats (vraag de postcode bij aankoop).
3. Online gedragsanalyse
Gebruik Google Analytics en soortgelijke tools om het online gedrag en de voorkeuren van je doelgroep te begrijpen.
4. Omzetanalyse
Bepaal welke segmenten van je doelgroep het meeste bijdragen aan je omzet, zodat je jouw marketing hierop kan afstemmen.
Stem je boodschap af op de doelgroep
Nu je meer weet over je doelgroep, kan je je marketingboodschap en positionering verfijnen.
- Relevantie in advertenties: pas je communicatie aan op basis van de interesses en behoeften van je doelgroep. Zet de eigenschappen van je aanbod die de doelgroep het meest aanspreken, in de verf.
- Positionering: speel in op de waarden die je doelgroep belangrijk vindt. Jongeren zijn bijvoorbeeld vaak op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Millennials hechten waarde aan duurzaamheid, terwijl babyboomers bereid zijn meer te betalen voor kwaliteit. Pas je advertenties op basis hiervan aan.
Kies een effectieve mediamix
Met een duidelijke doelgroep en heldere boodschap is het tijd om doelgericht te communiceren. Maar maak ook hier duidelijke keuzes: de juiste boodschap, naar de passende doelgroep, via het geschikt medium. Een strategische mediamix is hierbij cruciaal, hiervoor lees je alles in onze blog.
Bij Roularta Local Media vind je sterke media, met telkens duidelijke en afgelijnde doelgroepen, waar je ook regionaal op kan adverteren. Laat je adviseren voor het beste resultaat.