Feestweekend KU Leuven 600 jaar: een campagne die gezien mocht worden
Dit jaar viert KU Leuven haar 600-jarig bestaan, een mijlpaal die niet onopgemerkt kon voorbijgaan. Al zes eeuwen lang is de universiteit onlosmakelijk verbonden met de stad Leuven. Daarom was het voor Stad Leuven vanzelfsprekend om dit historische moment mee te vieren en iets terug te doen. Om het feestjaar met een big bang af te trappen, organiseerden de stad en de universiteit dan ook een groots feestweekend in februari. Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n evenement bij zoveel mogelijk mensen, in een bepaalde regio, op de radar verschijnt? De oplossing lag in een doordachte communicatieaanpak die zowel lokaal als provinciebreed impact had.
Een knallende start voor 600 jaar KU Leuven
Leuven en KU Leuven zijn al 600 jaar met elkaar verweven. De universiteit maakte de stad tot wat ze vandaag is: een bruisende studentenstad met een rijke culturele en academische traditie. Voor Stad Leuven was het dan ook vanzelfsprekend om dit jubileum mee te vieren. Het feestweekend in februari vormde de ideale start van het jubileumjaar en bracht zowel inwoners als bezoekers uit de ruime regio samen.

Sofie Pues, Adviseur Communicatie Stad Leuven:
"We wilden een breed publiek aanspreken en laten zien dat Leuven een stad is die leeft, groeit en verbindt. Met een mix van activiteiten, evenementen en een indrukwekkende projectie op het Ladeuzeplein brachten we de geschiedenis en toekomst van de stad tot leven."
Een campagne met impact
Om dit evenement stevig te lanceren, zocht én vond Stad Leuven een partner in Roularta Local Media. De campagne zette in op een sterke mediamix, met een combinatie van print en DOOH (Digital Out of Home). Het resultaat? Maximale zichtbaarheid, een brede betrokkenheid en een geslaagde start van een memorabel jaar.

- Redactionele insteek: Begin februari verscheen een full-page takeover in het dossier Nieuws uit Leuven in De Zondag Oost-Brabant. De redactie van De Zondag werkte deze advertorial uit en speelde sterk in op de lokale context. Zo kreeg de campagne niet alleen een nieuwswaardige plaats in het blad, maar werd de advertorial ook perfect afgestemd op de leefwereld van de lezers – een echte meerwaarde ten opzichte van een klassieke advertentie.
- Krant-in-Krant (KIK) met extra distributie: Een week later (op 9 februari) volgde een speciale editie van KIK in De Zondag Oost-Brabant. Een KIK was in dit geval een uitstekende keuze want het biedt extra ruimte om een verhaal als dit uit te diepen, in de eigen huisstijl van Stad Leuven. Bovendien genoot Stad Leuven van 100 % exclusiviteit binnen de gekozen regio. Deze speciale editie werd ook extra verspreid via het eigen netwerk van Stad Leuven, waardoor de campagne extra bereik kreeg. Een sterk alternatief voor klassieke folders, zonder zorgen over drukwerk of verspreiding en met een sterke prijs-kwaliteitverhouding.

- Maximale zichtbaarheid via DOOH (Digital Out of Home): Twee weken lang liep een spot op Mijn Stad TV Leuven, het stadsnetwerk dat 20 schermen telt verspreid over drukbezochte locaties in Leuven, zoals de bakkerij om de hoek, Vleugels Bakkerij of de frituur De Ring. Zo verscheen de campagne niet enkel in print, maar ook op fysieke plaatsen. Maximale zichtbaarheid dus!
- Provinciebrede verspreiding: Nog eens een week later (16 februari) verscheen een full-page advertentie in De Zondag Vlaams-Brabant (Oost-Brabant, De Rand en Brussel). Geen toevallige timing maar bewust om in het feestweekend zelf late beslissers te overtuigen. De keuze voor provinciebrede verspreiding? Om niet alleen Leuvenaars te bereiken, maar ook bezoekers uit de ruime regio te inspireren om deel uit te maken van het feestjaar.
Op het juiste moment, met het juiste medium
Voor Stad Leuven was timing cruciaal. Het feestweekend viel op zaterdag en zondag, dus wilden ze net op zondagochtend hun doelgroep extra activeren. "‘Binnenbreken’ bij onze doelgroep op zondagochtend vonden we een absolute meerwaarde om voldoende bezoekers aan te trekken," klinkt het bij Sofie Pues.
De Zondag was hiervoor het ideale kanaal: een vaste afspraak op zondagochtend, wanneer mensen bewust tijd maken om de krant te lezen en plannen te maken. Zo werd de boodschap niet alleen hyperlokaal verspreid, maar kwam die ook op het perfecte moment bij de doelgroep terecht.
Daarnaast bood de combinatie met Mijn Stad TV extra visuele impact in het straatbeeld. De mix van print en digitaal zorgde voor een sterke lokale verankering en maximale zichtbaarheid tijdens het hele weekend.
Bij de keuze voor de mediamix speelde ook prijs-kwaliteit een rol. “De prijszetting van Roularta Local Media is competitief en liet ons daardoor toe om verschillende kanalen slim te combineren,” vertelt Sofie Pues.
Een geslaagd evenement
Een campagne staat of valt met haar impact, en die was in dit geval niet te missen.

Sofie Pues, Adviseur Communicatie Stad Leuven:
"Zowel op zaterdag als zondag was er veel animo op het Ladeuzeplein, zelfs in de bijtende vrieskou. We hebben enorm veel positieve reacties gekregen, zowel van inwoners als bezoekers. De combinatie van print en digitale zichtbaarheid zorgde ervoor dat ons evenement niet alleen bij onze vaste inwoners bekend werd, maar ook bij mensen van buiten Leuven. Dat was precies de bedoeling."
Bij Stad Leuven kijken ze positief terug op de samenwerking met Roularta Local Media. "De ondersteuning die we kregen bij het opstellen van de mediamix en de uitvoering ervan – in samenwerking met de redactie – was top," zegt Sofie Pues. "Door hun expertise konden we de juiste kanalen kiezen en onze boodschap optimaal sturen."
Een inspirerend voorbeeld voor anderen
Deze aanpak toont glashelder hoe een doordachte timing (spreiding over meerdere weken) en een doordachte keuze in kanalen (De Zondag, eigen folders en DOOH) een breed publiek bereikt én activeert. Door strategisch in te zetten op regionale en provinciebrede zichtbaarheid, redactionele geloofwaardigheid te combineren met visuele impact en extra distributiekanalen slim te benutten, werd dit feestweekend een groot succes.
Benieuwd hoe een slimme mediamix ook voor jouw organisatie kan werken? Ontdek de mogelijkheden bij Roularta Local Media.