Employer branding blijft niet onopgemerkt

Gepost op 16/12/2024

In de Marktwijzer Roularta Recruitment gaven 1.592 respondenten hun mening over de marketinginspanningen van bedrijven bij het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Daaruit blijkt dat effectieve employer branding campagnes niet alleen de zichtbaarheid van bedrijven vergroten, maar ook de voorkeur van sollicitanten positief kunnen beïnvloeden.

Vraag het volledige rapport aan

Ongeveer 64% van de respondenten gaf aan al eens een employer branding campagne te hebben opgemerkt. Opvallend is dat jongeren tot 35 jaar (71%) dit vaker melden dan 55-plussers (58%). Deze campagnes leidden ertoe dat bijna 39% van de respondenten naar de website van het bedrijf surfte voor meer informatie en zo’n 10% nam zelfs direct contact op met het bedrijf. Deze cijfers benadrukken het belang van een sterke eerste indruk, wat kan bijdragen aan een blijvend positief beeld van het bedrijf bij potentiële werknemers.

Acties employer branding campagne

Duurzaamheid als bepalende factor

Uit de enquête blijkt eveneens dat campagnes die duurzaamheid en MVO onder de aandacht brengen vooral voor jongere generaties aantrekkelijk zijn. Maar liefst 74% van de respondenten vindt een bedrijf dat zich actief inzet voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid aantrekkelijker om voor te solliciteren dan een bedrijf dat dat niet doet. In de publieke sector en bij non-profitorganisaties is de focus op duurzaamheid nog belangrijker. Daar geeft respectievelijk 78% en 74% aan dat dit aspect hun voorkeur voor een werkgever sterk beïnvloedt.

Duurzaamheid en MVO

 

De sector waarin een werknemer actief is, speelt ook op andere vlakken een rol in hoe employer branding campagnes worden ontvangen. In de dienstensector zegt 68% marketinginspanningen op te merken, terwijl dit percentage in de publieke sector iets lager ligt, op 62%, en in de non-profit sector tot 58% terugvalt.

Employer branding

Kijk verder dan de werkzoekende

Employer branding kan tot slot ook bijdragen aan de bereidheid om een bedrijf aan te bevelen. Zo blijkt dat meer dan 39% van de respondenten actief helpt en nog eens 49% dat zou doen als het die vraag krijgt. Bedrijven die strategisch inzetten op een doordachte employer branding versterken met andere woorden niet alleen hun imago bij potentiële werknemers, maar bouwen ook een positief werkgeversbeeld op bij de groep die anderen actief helpt in hun zoektocht.

Marktwijzer - Alles over de Belg en z'n job

Benieuwd naar hoe tevreden de Belg is over zijn job? Welke factoren doorslaggevend zijn bij de keuze voor een werkgever? Of hoe belangrijk employer branding écht is?

Ontdek de antwoorden, gebaseerd op exclusieve onderzoeksresultaten van Roularta Recruitment en waardevolle inzichten van experts.

Vraag de whitepaper aan

Vragen of meer info? Neem vrijblijvend contact op:

zoek op onze website