Is adverteren in print verantwoord in kader van duurzaamheid?

Gepost op 17/01/2025

Een vraag die (nieuwe) klanten ons regelmatig stellen: valt adverteren in print-media wel te rijmen met duurzaamheid? Tegenwoordig spijkert zowat elk bedrijf aan een milieubewust imago én worden alle bedrijfsactiviteiten grondig gescreend op duurzaamheid. Dat kunnen wij uiteraard alleen maar toejuichen. Dus, we zijn blij dat de vraag zich stelt!

Een pleidooi tegen digitaal voeren wij allerminst; digitale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook niet bij Roularta, waar we volop investeren in digitalisering, innovatie en een multimediale aanpak. Voor ons gaan print & digitaal eerder hand in hand. Maar voor wie twijfelt aan het duurzame karakter van adverteren in print, geven we graag 5 redenen waarom je met een gerust én milieubewust hart kunt (blijven) vertrouwen op printmedia. Want neen, drukken staat niet gelijk aan meer bomen kappen.

1. Verantwoorde leveranciers & duurzaam papier

Al het papier van de leveranciers met wie Roularta in zee gaat, draagt minstens één eco-label dat duurzaam bosbeheer ondersteunt. Je herkent bijvoorbeeld in de colofon van onze titels de FSC- en PEFC-labels. Deze staan garant voor papier uit duurzaam bosbeheer. Dat wil zeggen dat het evenwicht tussen gekapte bomen en nieuw aangeplante bomen zeer nauwkeurig in stand wordt gehouden. Meer hierover lees je in dit artikel van het Print Data Platform.

Ook de werking van UPM, één van de grootste papierleveranciers van Roularta, is volledig geënt op duurzame principes. UPM plant, om milieubelasting zo beperkt mogelijk te houden, 4 nieuwe bomen aan voor elke boom die wordt aangewend in het papierproductieproces. Goed voor 100 bomen per minuut, en 50 miljoen bomen per jaar!

Bovendien dient ook niet vergeten te worden dat papier een natuurproduct is: perfect hernieuwbaar dus! Wist je bijvoorbeeld dat houtvezels tot 5 keer hergebruikt kunnen worden?

Fun fact: terwijl al meer dan 72% van het papier in Europa wordt gerecycleerd, bedraagt dit voor elektronische apparatuur in Europa slechts 18%.

(Bron: De Betere Wereld)

2. Zero solid waste

41 miljoen ton: dat is het gewicht van al het afval waarvoor de elektronica-industrie verantwoordelijk is (Bron: De Betere Wereld). Een omgekeerde beweging deed intussen jaren geleden al zijn intrede in de papierindustrie: daar streeft men naar ‘zero solid waste’, wat wil zeggen dat letterlijk elk onderdeeltje van de boom wordt gebruikt. 

3. Verhindering van CO2-uitstoot

Bij het recycleren van papier wordt zoveel mogelijk CO2 in het papier zelf gestockeerd, waardoor de teruggave van CO2 in de atmosfeer beperkt blijft.

Wist je dat 1 kg papier 3 keer meer CO2 vasthoudt (en dus tegenhoudt) dan het productieproces uitstoot? (bron: Paper Chain Forum)

4. Offline lezen kost geen energie

Het lijkt zo evident, maar toch is het goed om ook hier even bij stil te staan: op papier lezen vergt geen greintje energie. En vrij belangrijk argument, als je weet dat digitaal lezen maar liefst 10% van het mondiale energieverbruik opslorpt. (Bron: Ecotips)

5. Roularta Cares

Roularta is zich als bedrijf heel bewust van de klimaat-uitdagingen en probeert op haar manier haar steentje bij te dragen aan een duurzame samenleving. Zo zetten we in op vier SDG’s (sustainable development goals) die zich onder meer enten op verantwoorde consumptie en levenslang leren. Daarom organiseerde Roularta begin dit jaar ook haar eerste masterclasses omtrent sustainable communication, om zo bedrijven te inspireren met duurzame cases. Om aan te tonen dat duurzaamheid geen modewoord is, maar een absolute blijver.

Een ander belangrijk doel dat in onze SDG’s zit ingebed: streven naar volledige CO2-neutraliteit tegen 2040. Ook Roularta Advertising wil haar steentje bijdragen door adverteerders en mediabureaus sinds vorig jaar ook de mogelijkheid te bieden om hun campagnes te offsetten of compenseren door een kleine meerprijs te betalen.

zoek op onze website